5 redenen waarom je best investeert in de ontwikkeling van je medewerkers

17 / 03 / 2023
Als organisatie zijn je medewerkers de belangrijkste pilaar; ze zorgen er namelijk voor dat de zaak blijft draaien. Vanwege de schaarste op de arbeidsmarkt is het bovendien lastiger dan ooit om talentvolle medewerkers aan boord houden. Binnen de war for talent is het daarom belangrijk om het talent van je huidige team maximaal te benutten en verder te helpen ontwikkelen. Toptalent wordt namelijk graag scherp gehouden. Creëer je een cultuur van voortdurende leren, dan laat je medewerkers met de organisatie meegroeien. Dat is een win-win: zij voelen zich geapprecieerd en je krijgt er skilled people voor in de plaats. Want wat je medewerkers leren, gebruiken ze opnieuw op de werkvloer. Een onmiddellijke return on investment voor beide partijen. Dat is echter lang niet alles. Zo zijn er nog tal van argumenten om in te zetten op de ontwikkeling van je medewerkers. Je leest ze hier!

REDEN 1: ZORGT VOOR EEN BETERE RETENTIE VAN JE MEDEWERKERS

Anno 2022 zijn groeikansen een belangrijke doorslaggevende factor bij nieuwe medewerkers. Uiteraard spelen loon en andere arbeidsvoorwaarden ook een belangrijke rol, maar zelfontplooiing is meer en meer een essentiële voorwaarde.

Kom je jouw medewerker hier niet in tegemoet, dan worden ze na een tijdje hun job beu en zoeken ze iets anders. Ze nemen andere medewerkers bovendien mee in die negatieve spiraal van sleur en verveling, waardoor de werksfeer snel onder peil zakt.

a

Je grootste schrik als leidinggevende is echter om je medewerkers te zien vertrekken nadat ze net een dure opleiding hebben gevolgd. Dit zou je nochtans niet mogen weerhouden. Het tegenovergestelde doen (lees: totaal niet investeren in de ontwikkeling van je teamleden) zou dat risico enkel vergroten.

Onze tip? Leer de verwachtingen van je medewerkers kennen door er regelmatig met hen over in dialoog te gaan. Zo kan je hun functie beter afstemmen op hun verwachtingen en kan je ze langer (gemotiveerd) houden.

REDEN 2: VERBETERT DE PRESTATIES VAN DE MEDEWERKERS

Investeren in je medewerkers, is investeren in je organisatie. Het resulteert op lange termijn namelijk in betere prestaties en resultaten.

Door je medewerkers bijvoorbeeld een assessment traject te laten afleggen, zorg je ervoor dat ze weten wat hun valkuilen zijn en waar hun capaciteiten liggen. Daarna kan je hier gericht op werken, wat uiteraard de prestaties verbetert.

Na een opleiding werken je medewerkers efficiënter, zijn ze enthousiaster, gaan ze met plezier werken én leveren ze een hogere kwaliteit af. Daar pluk je als organisatie dus ook de vruchten van.

Bovendien zorgt investeren in je medewerkers ervoor dat hun mentale welzijn bevorderd wordt. En een vrolijke medewerker; die is goud waard. Hij werkt productiever en bereikt meer, wat onrechtstreeks leidt tot een hogere omzet voor je organisatie.

REDEN 3: CONCURRENTIEEL VOORDEEL OP DE ARBEIDSMARKT

Het behoud van je medewerkers is één, nieuwe medewerkers aanwerven is twee. De hoge nood aan getalenteerde professionals en het uiterst beperkt aanbod ervan op de arbeidsmarkt, zorgt voor spanningen.

a

Goede medewerkers aan boord brengen is dus geen sinecure meer. Voor je het weet, worden ze voor je neus weggekaapt. Bovendien worden nieuwe kandidaat-medewerkers ook steeds mondiger en eisen ze steeds meer van hun werkgever.

Het is dus als organisatie een absoluut voordeel om aantrekkelijke voorwaarden in de schaal te kunnen leggen, zoals ontwikkelingskansen en doorgroeimogelijkheden. Je trekt er sollicitanten in veel gevallen mee over de streep.

REDEN 4: MAXIMALISEERT DE PRODUCTIVITEIT EN EFFICIËNTIE VAN MEDEWERKERS

Wanneer je inzet op opleidingen, leren je medewerkers heel wat bij. Niet alleen over zichzelf, maar ze leren ook nieuwe manieren van werken en ontdekken de nieuwste innovaties binnen hun functies.

Een opleiding of cursus zorgt ervoor dat je medewerkers alles uit hun bestaande talenten en vaardigheden kunnen halen en tegelijkertijd leren ze ook nieuwe skills aan.

Een cursus samenwerken zorgt bijvoorbeeld voor een vlottere en aangename samenwerking met collega’s. Dat kan alleen maar in het voordeel spelen van de organisatie, toch?

REDEN 5: VERHOOGT DE MOTIVATIE EN HET MOREEL VAN DE MEDEWERKERS

Door je medewerkers ontwikkelingskansen te bieden, toon je hen dat de organisatie in hen gelooft. Dit werkt motiverend en wordt zeker geapprecieerd.

a

Hierdoor zijn medewerkers extra toegewijd aan de organisatie en zullen ze zich dus extra inzetten. Je geeft namelijk niet zomaar iedereen een opleiding cadeau. Je medewerkers zullen bovendien extra graag komen werken, waardoor er onrechtstreeks minder ziekteverzuim zal zijn omdat ze bijvoorbeeld een dag geen zin hebben te komen werken.

Is een medewerker niet gemotiveerd, dan blijft die al sneller thuis. Naar het werk gaan is dan zo’n opdracht dat het op een gegeven moment genoeg is en ze vertrekken. Door ze extra te motiveren, ga je dit effect tegen.

BESLUIT

Blijven investeren in je medewerkers is tegenwoordig van groot belang. Bij Quintessence én dONUS ondersteunen we je we dan ook graag met de juiste oplossingen. Zo zorg je ervoor dat iedereen gemotiveerd en helemaal up-to-date blijft. Neem dus zeker eens een kijkje in ons aanbod! En surf zeker ook naar de mogelijkheden van dONUs.

Zit je nog met vragen of opmerkingen? Contacteer ons dan gerust, wij staan je met plezier te woord!

+32 (0)3 281 44 88