5 onmisbare leiderschapskwaliteiten en hoe je ze kan ontwikkelen

17 / 03 / 2023
Leidinggeven is een vak apart. Sommigen hebben er een natuurlijke aanleg voor en lijken in de wieg gelegd om een manager te worden, anderen zullen het moeten leren. Succesvol leiderschap berust namelijk op een verscheidenheid aan competenties. En de meeste competenties kan je wel degelijk trainen en ontwikkelen. Wat zijn dan de belangrijkste eigenschappen van effectieve leiders? Die bespreken we in dit blogartikel, zodat jij je kansen op doorgroei naar een leidinggevende functie kan vergroten.

SOFT SKILLS VERSUS HARD SKILLS

Vooraleer we dieper duiken in de leiderschapskwaliteiten van goede leiders, is het belangrijk om het onderscheid te maken tussen de zogenaamde soft skills en hard skills. We spreken liever over gedragscompetenties zoals beslissen en samenwerken, en vaktechnische of kennisgebonden competenties zoals wetgeving, mechanica of IT-kennis.

a

Kennis kan je doorgaans gemakkelijker aanleren dan gedragscompetenties, en om die reden zijn gedragscompetenties ook bijzonder belangrijk. Daarom leggen we in dit blogartikel de focus op de gedragscompetenties van een goede leider.

LEIDERSCHAPSKWALITEITEN VAN GOEDE LEIDERS

#1 GOED EN EFFECTIEF KUNNEN COMMUNICEREN

Goed en effectief kunnen communiceren staat bovenaan de lijst van gedragscompetenties die van jou een goede leider maken. Sterke communicatieve vaardigheden zijn een absolute must voor elke leidinggevende. Communicatie is namelijk de sleutel tot succes in elke relatie en dat geldt ook bij het sturen van een team.

Uit recent onderzoek van de Economist Intelligence Unit blijkt bovendien dat communicatieproblemen, zoals een gebrek aan duidelijkheid en verschillen in communicatiestijl een groot effect hebben op de productiviteit en efficiëntie van medewerkers.

Als leidinggevende is het dus van essentieel belang om goed te kunnen communiceren. Denk hierbij aan teamvergaderingen, één op één feedbackgesprekken of het delen van projectstatus-updates met je team.

Leidinggevenden die van communicatie een prioriteit maken, zorgen er bovendien voor dat medewerkers ervaren dat er naar hen geluisterd wordt. Ze voelen zich betrokken en dat versterkt dan weer de relatie en aldus de betrokkenheid van medewerkers.

Kortom, goed communiceren zorgt er in de eerste plaats voor dat je team weet wat er van hen wordt verwacht. Geen dubbelzinnigheden, gewoon heldere instructies. Dit vormt de basis van een goede samenwerking. Persoonlijke communicatie schept dan weer een vertrouwensband en verhoogt het engagement.

#2 GROOT EMPATHISCH VERMOGEN

Als leider is het belangrijk dat je kan erkennen, waarderen en begrijpen hoe jouw medewerkers zich voelen. Met empathie bedoelen we dat je kan openstaan voor de emoties van anderen en dat je jezelf kan verplaatsen in de ander.

a

Het is een cruciale vaardigheid, zowel op zakelijk als op privévlak. Empathie vormt namelijk het hart van alle effectieve relaties. Het stelt je in staat om een goede relatie op te bouwen met de mensen en collega’s om je heen, wat in alle gevallen in jullie beider voordeel werkt.

Het maakt de werksfeer prettiger en speelt een belangrijke rol in het effectief communiceren. Wanneer je namelijk als leidinggevende over een laag empathisch vermogen beschikt, dan ben je moeilijker in staat om de achterliggende gevoelens en motivatie van je team in te schatten.

Je team voelt zich dan niet begrepen en dit resulteert vervolgens in een gevoel van onbegrip en miscommunicatie.

Inlevingsvermogen maakt van jou dus niet alleen een aangename en begrijpende leidinggevende, het zorgt er ook voor dat de efficiëntie van je team verhoogd wordt. Maar opgelet, je kan wel leren empathisch ‘gedrag’ te tonen of je in bepaalde situaties empathisch te gedragen; empathisch ‘zijn’ is echter moeilijk ontwikkelbaar, het leunt sterk aan bij wie je bent.

#3 PROBLEEMOPLOSSEND VERMOGEN

Als leidinggevende moet je vaak problemen oplossen: klanten die ontevreden zijn, targets die niet gehaald worden, de printer die voor een derde keer op rij niet werkt. Er wordt van je verwacht dat je deze problemen signaliseert, analyseert en oplost.

Je staat aan het roer van het schip en het is jouw taak om je team door woelige wateren te loodsen. Wie in een crisis het hoofd koel kan houden en vervolgens met een oplossing komt, toont dan ook zijn leiderschapskwaliteiten.

Hierbij is het belangrijk om over de nodige portie creativiteit te beschikken. Het is namelijk de sleutel tot verandering, verbetering en vernieuwing. Wie in staat is om creatief te denken, zal eerder tot oplossingen komen dan mensen die vanuit bekende patronen blijven denken.

#4 EEN ECHTE TEAMPLAYER

De tijd waarin je als leidinggevende vanuit een ivoren toren toekeek, ligt intussen ver achter ons. Mensen vertellen wat ze moeten doen, kan namelijk iedereen. Mensen inspireren en leiden, dát is wat het kaf van het koren scheidt.

Een goede leidinggevende begrijpt dat succes een teamsport is. De rol van een bedrijfsleider kan je makkelijk spiegelen aan het type leiderschap dat ook van toepassing is in voetbalclubs.

a

De kapitein neemt de leiding op het veld, stuurt de andere spelers bij en geeft hen tactische aanwijzingen. Zijn taak is om ervoor te zorgen dat het team als een geheel goed presteert. Een eventuele winst is de verdienste van het hele team.

De kunst van leiderschap is om een gedeeld ‘wij’-gevoel te creëren. Dit oefent een positieve impact uit op het functioneren van het team en de prestaties van medewerkers. Goed kunnen samenwerken is hierbij van cruciaal belang.

#5 FLEXIBILITEIT (AANPASSINGSVERMOGEN)

Ook in de bedrijfswereld geldt Darwin’s survival of the fittest. Organisaties die zich niet kunnen aanpassen aan een veranderende omgeving, zien hun overlevingskansen slinken. Als organisatie moet je wendbaar zijn. En aan het roer van een wendbare organisatie, staat een flexibele leidinggevende.

Als leidinggevende moet je verandering kunnen omarmen, adopteren en integreren in je organisatie. Dit vraagt een gestructureerde aanpak, maar vooral ook een flexibele ingesteldheid. Met een vastgeroeste visie kom je nergens.

Het vermogen om je als leidinggevende aan te passen aan veranderende omstandigheden, bied je een groot concurrentieel voordeel.

De snelle opkomst van de technologische vooruitgang is hier een goed voorbeeld van. Ben je als leidinggevende niet flexibel genoeg om mee te digitaliseren, dan loop je het risico om achterop te hinken.

HOE LEIDERSCHAPSKWALITEITEN ONTWIKKELEN

Nu je hebt gelezen wat de kwaliteiten zijn van een goede leider, kun je deze gericht gaan ontwikkelen. Het is zeker geen ramp als je niet over al deze kwaliteiten of eigenschappen beschikt. Zoals je al eerder kon lezen, gaat het hier voornamelijk om soft skills of gedragscompetenties. Dit zijn vaardigheden die je doorgaans wel degelijk kan trainen en/of aanscherpen. De perfecte leider bestaat niet, maar je kunt er wel naartoe groeien.

a

Bij Quintessence helpen we jou daar graag bij. We bieden diverse ontwikkelingsprogramma’s aan die jouw vaardigheden als leidinggevende kunnen versterken. Of je nu binnenkort doorgroeit naar een leidinggevende functie of gewoon sterker in het zadel wil zitten.

Voor wie wil groeien als leider en strateeg

Voor wie zijn leiderschapsvaardigheden wil aanscherpen

BESLUIT

We hopen jou voldoende geïnformeerd te hebben over dit topic. Zit je toch nog met vragen of opmerkingen, aarzel dan zeker niet om contact met ons op te nemen. Wij staan je graag te woord!

+32 (0)3 281 44 88