‘Onze mensen zijn ons belangrijkste kapitaal’ – Van slogan naar werkbare praktijk

26 / 06 / 2025
‘Onze mensen zijn ons belangrijkste kapitaal’ – Van slogan naar werkbare praktijk
Het is al vele jaren bon ton om als organisatie te zeggen dat de mensen het belangrijkste kapitaal van het bedrijf zijn. De meesten menen dat ook, maar een aantal hebben het echt moeilijk om dit in een werkbare praktijk om te zetten. Hieronder – ter inspiratie - een aantal succesvolle praktijken die we in Belgische bedrijven terugvinden.

Strategische HR-benadering

Hoewel het idee dat "mensen ons belangrijkste kapitaal zijn" klinisch en kil kan klinken, is het uitgangspunt duidelijk: als je goed met je mensen omgaat en hen continu helpt ontwikkelen, zal de organisatie mee groeien. Dat start bij HR niet langer te zien als een louter administratieve of ondersteunende functie, maar door HR een centrale rol te geven in de bedrijfsstrategie.

 

Alignment tussen HR-strategie en bedrijfsstrategie

Een goede HR-strategie ondersteunt de organisatie in zijn groei. Dit betekent dat organisaties een geïntegreerde HR-visie formuleren die naadloos aansluit bij de strategische richting van de organisatie.

 

Concrete implementatie in HR-beleid

Veel Belgische bedrijven bouwen hun HR-beleid op verschillende dimensies waarbij ze zich continu richten op het realiseren van de vooropgestelde bedrijfsdoelstellingen. Dit houdt in dat ze duidelijk uitwerken hoeveel mensen, met welke competenties, en tegen welke kosten er op welk moment nodig zijn om de organisatiedoelen te bereiken.

 

Cultuur en waarden afstemmen

De waardering van menselijk kapitaal wordt ook vertaald in het definiëren en versterken van de bedrijfscultuur. Dit omvat het definiëren van de cultuur en waarden van de organisatie en ervoor zorgen dat HR-beleid en -praktijken hierop aansluiten en deze ondersteunen. Dit kunnen initiatieven zijn zoals diversiteits- en inclusieprogramma's en welzijnsinitiatieven voor werknemers.

 

Focus op ontwikkeling en groei

Werknemers krijgen kansen om te leren en te groeien, inclusief opleidings- en ontwikkelingsprogramma's, mentoring en doorgroeimogelijkheden. Dit helpt organisaties om hun menselijk kapitaal effectief te ontwikkelen.

 

Prestatiegerichte aanpak

De waardering van menselijk kapitaal gaat ook samen met duidelijke verwachtingen. Dit omvat het stellen van prestatienormen en doelen voor werknemers en het geven van feedback en ondersteuning om hen te helpen aan die normen te voldoen. Het omvat ook het evalueren van de prestaties van medewerkers en het bieden van mogelijkheden voor verbetering.

 

Communicatie en betrokkenheid

Het is belangrijk om de HR-strategie duidelijk te communiceren aan werknemers en belanghebbenden en ervoor te zorgen dat ze begrijpen hoe het hen ten goede komt. Dit bevordert betrokkenheid en alignment in de organisatie.

 

Uitdagingen

Hoewel veel Belgische organisaties deze principes onderschrijven, zijn er uitdagingen.

Zonder gegevens en analyses kan het moeilijk zijn om de effectiviteit van een HR-strategie te bepalen en de nodige aanpassingen door te voeren. HR-strategie vereist de ondersteuning van leiderschap om succesvol te zijn. Als het leiderschap niet volledig toegewijd is aan de HR-strategie, kan het moeilijk zijn om deze effectief te implementeren.

Dit artikel werd geschreven door Marleen Malfait, Management Consultant bij Quintessence.

Meer weten?

Interesse in een verdiepend gesprek over strategisch HR-beleid of behoefte aan bijkomende informatie? Neem dan zeker contact op.
 

+32 (0)3 281 44 88